fredag 8 april 2011

Quantum satis

Quantum satis.
Det är latin och betyder "Den mängd som behövs".
Antar att "satis" syftar till det som behövs.
Quantum är mängden.
Jag vill gärna ha det jag behöver när jag kan få det.
Därför åker jag till ICA Kvantum.

Fredag eftermiddag.
Alla är där.
Jag missar precis den sista lediga shoppingvagnen och får istället hasa fram med två små röda korgar, en i var hand, frestas att plocka varor med munnen men avhåller mig.
Häst är jag inte.
Inte än.
Parerar och passerar så gott det går mellan hyllorna, undviker med en hårsmån att bli överkörd av en enorm 500-liters vagn med vidhängande morsa.
Tacklar en farbror, som studsar in i kvisttomatavdelningen med ett litet rop.
Lyckas inte undvika en före detta kollega.
Hej hej.
Hej.
Fyller de röda korgarna, med saker jag inte behöver.

Går mot kassorna.
- Hej!
Jag vänder mig om, en kvinna står bakom mig.
-Hej, svarar jag.
Jag känner inte igen henne.
I ena handen har hon en blå flaska som hon håller upp framför mig.
I andra handen en gul rakhyvel.

Hon ser förväntansfull ut.
Ett gåtfullt leende.
-Använder du rakhyvel?
-Nej, svarar jag.

Leendet försvinner.
Hon sänker armarna.
Den blå flaskan hänger i handen och rakhyveln slokar som en stukad hästhovsört.
-Nehej, säger hon,då vet jag.

Då vet jag?

Varför ville hon veta?
Hur länge har hon undrat?
Vad hade hänt om jag sagt ja?
Får man raka folk hur som helst?
För hon nån slags statistik?
Borde jag använda rakhyvel?
Kan min uppriktighet komma att ligga mig i fatet?

Vem var hon?

Jag måste få veta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar