onsdag 5 januari 2011

Uppmaning från Trafikkontoret i Göteborg:

•Respektera parkeringsregler så att snöröjarna kommer åt att snöröja och halkbekämpa gatan.
•Röj snön och grusa trottoarer och gångbanor utanför din fastighet.
•Om du har en rännstensbrunn utanför din fastighet se då gärna till att den är snöfri så att smält snö och regn leds bort.
•Skotta upp hål i snövallarna så att de som lämnar ut din post, tidning eller hämtar dina sopor kommer fram.
•I Göteborg har vi ett delat ansvar mellan staden och fastighetsägarna.

Nu är det så att jag inte har någon bra spade.

"Grusförrådet"? Ska man ha ett sånt?

"Rännstensbrunnar" känner jag inte till. Däremot minns jag en film som hette "Rännstensungar". I filmens slutscen reser sig en liten flicka från sin rullstol , vinglar ut på en blomsteräng, sträcker ut sina armar mot Cornelis Vreeswijk:
"Jag kan gå! Pappa! Jag kan gå"!

I Göteborg är det ingen som kan gå.
Det har snöat, ser ni.
Hur det är att vara rullstolsburen, vill jag inte ens tänka på.
Ingen annan vill tänka på det heller.
Det lönar sig inte.
Det är billigare att låta bli.
Förr eller senare försvinner snön.
Ja.
Förr eller senare försvinner vi alla.
Några i förtid, med frakturer.

"Vi vill inte veta hur sjuk du är, vi vill veta hur mycket du kan arbeta".
På Ärlegatan är det ingen som har plogat på hela vintern.
Våra bilar står, översnöade inramade av halvmeterhöga iskanter.
Glömda?
Nej.
Det är fullt med spännande fotspår mellan bilarna.
Kanske är det tomtar?
I gryningstimma och med små, frostnupna vantar, gnider någon bort snön på ett litet, litet hörn av framrutan.
För att kolla.
Så att våra parkeringsbiljetter ligger där de ska.
Annars blir det dyrt.
Om vi står still för länge blir det riktigt dyrt.
Att inkassera böter lönar sig!
Inte att skotta.

"Respektera parkeringsregler så att snöröjarna kommer åt att snöröja och halkbekämpa gatan."

Snöröjarna?
Vilka är de?
Som inte kommer åt?
De kanske är tagna som gisslan?

"Halkbekämpa" är ett svårt ord.
Det låter som en finsk efterrätt.

Om man hade mer sisu.
Om man hade en spade.
Så skulle jag kanske kunna:
"Skotta upp hål i snövallarna så att de som lämnar ut din post, tidning eller hämtar dina sopor kommer fram".
Att det skulle hänga på mig?
Det trodde jag inte.

Om jag kunde flytta bilen, skulle jag kanske ta mig ut och köpa en bra spade.
Det går inga bussar och vagnar och förresten tar jag mig inte ner till hållplatsen.
Måste ut.
Ut och lägga på parkeringsavgiften.
Pappa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar