torsdag 28 januari 2010

Sent blev jag med dator.
Kunde inte förstå vad jag skulle ha den till.
Nu vet jag.
Snabbt blev jag beroende.
Innan morgonkaffet är klart har jag loggat in.
Det är ju så smidigt.
Det går ju så fort.
Problem?
Inte rent tekniskt.Eftersom jag har en obefintlig impulskontroll hinner jag aldrig stöta på patrull,utan trycker oavbrutet tills det blir som jag vill. Annars ringer jag Sören.
Sören säger att jag har problem med semantiken.
Det kan jag hålla med om.
Så här: En "mapp".
Så futtigt det låter!
Som "mupp" eller "lapp".
Flyktigt, oseriöst, något man har under armen och glömmer på bussen eller bara slänger.
App lapp sa att du slapp mapp.
Det är så ytligt.

"Dokument", däremot.
Det låter nåt det!
Ett Dokument dräller man inte med hur som helst.
Dokument är tunga grejer.Det hörs ju!
Skulle aldrig falla mig in att "skapa en mapp" av mina Dokument.
Aldrig!

Vissa ord inger mer respekt än andra, så är det bara.
Subjektivt? Ja.
Men det är ju min dator det handlar om.
Ord som "Kunskapsportal" scrollar jag med vördnad förbi.
När "Kunskapsportal" tornar upp på min skärm, är det som om jag stod utanför portarna till Eton.
Fåfängt.Obehörigt.

Samma med "Ikoner".
Inget man kan befatta sig med.
Inte i min division.

Idag har jag lärt mig att om jag ska vara "semantiskt korrekt" så gäller det att "rätt data finns i rätt sorts element".
Hur ska jag kunna veta om det är så?
Element, förresten, det är väl de där luft, vatten, jord, eld?
För det kan väl inte vara mina värmeelement?
Är jag avlyssnad?
Semantik förresten,det är väl snarare fonologi det handlar om?
Alltså läran om ordens ljud?
Eller form?

Om man använder teckenspråk, har orden "Mamma" och "Doktor" samma handform, men de har olika rörelse och position.
Det visste jag redan.
Om min Mamma vore Doktor, skulle det inte finnas några vårdköer.
Hon har inte suttit ner på 70 år.
En Doktor har ju en helt annan position.
Rent subjektivt.
Sören?
Lägg inte på!

2 kommentarer:

  1. Du är underbart rolig!!!!! Och filosofisk!

    SvaraRadera
  2. Tack för att du gör min värld roligare. /Patrik, Spånga

    SvaraRadera